fredag 2 maj 2008

Valborgs baksida

13:16 Posted by: Anja, 0 comments

Jag firade Valborg i Uppsala i år. Det är en jättehäftig upplevelse. Tiotusentals uppsalastudenter och nästan lika många hitresta som festar i flera dagar. Man kan nästan ta på spänningen i luften som vibrerar av fest och förväntan.

Men jag kan inte låta bli att känna en besk bismak i munnen när jag ser baksidan. Jag ser ungdomar i min egen ålder som ligger nästan medvtslösa på gräsmattan. Jag ser tjejer som stårgråtande vinglar fram. Jag ser tonåringar som är ännu yngre än jag sitta och kräkas i en kompost. För många blir helgen som skulle vara den roligaste på hela året istället den värsta.

I Lund var det tydligen till och med några killar som hade puttat ut en tjej i gatan "på skoj" så att hon blev överkörd och dog. Så fruktansvärt, fruktansvärt onödigt!

När ska vi lära oss att festa utan alkohol? Och hur många ska behöva råka illa ut innan vi har lärt oss?


0 kommentarer: